המדריך לצב צב

לפניכם מבחר טיפים לניצול מירבי של עיתוני צב-צב. אנו מקווים, שהטיפים המובאים לפניכם, יאפשרו לכם להפיק תועלת רבה מהעיתון.

זיכרו ואל תעלבו – הטיפים אינם אישיים. אנו לא מכירים אתכם באופן אישי ואין לנו מושג מהם הכישוריים הפדגוגיים העומדים לרשותכם. לכן הטיפים מתייחסים אליכם כאל הורים נהדרים, המשקיעים ממיטב זמנם ומרצם למען ילדיהם המתוקים.

שימו-לב: כל הטיפים המופיעים כאן כלליים בלבד. מדי פעם אנו מוסיפים טיפים נקודתיים בשולי העיתון עצמו. חפשו את הטיפים להורים באותיות קטנות ובכוונה לא מנוקדות בשולי העמודים. בעיתון עצמו אנו משתדלים למעט בהדרכה להורים ומסתפקים בהנחיות הכלליות המלוות את המטלות והמשימות השונות.

העולם הסובב אותנו מוקף בצבעים ובצורות. יש להן חוקים, יש להם שמות והגדרות מדעיים. כך משולש מוגדר כצורה בעלת שלוש צלעות. משפחת המשולשים כוללת סוגי משולשים שונים…

הכרת הצורות והצבעים הם חלק ממיומנויות היסוד החשובות ביותר של האדם. הן מהוות חלק מהתקשורת, חלק מההבנה של הסובב אותנו.

א. חפשו את הצורות או הצבעים במקומות נוספים.

ב. שאלו את הילדים: מה ירוק? מה מרובע? מי בהיר ומי כהה? מי גדול ומי קטן?

פינת הטבע והעשרה של צב-צב מובאות בצורה של שירים קצרים, לעיתים בחרוזים. מטרת הפינה להכיר לילדים את המאפיינים של בעלי-חיים, צמחים, איברי הגוף ועוד.

א. מומלץ במיוחד לצאת לטיול בספארי, בגן חיות, בפינת-חי או במקומות כמו ריף הדולפינים, אגם חי יראון, החי-בר בדרך לאילת, גן-גורו ועוד. במקומות אלו ניתן לראות את בעלי-החיים, להבחין בגודלם האמיתי ולעקוב אחר המבנה הטבעי שלהם.

ב. בעלי-חיים סובבים אותנו בכל מקום: חתולי רחוב, ציפורים, עכברים, נמלים, לטאות, פרפרים… חפשו אותם בסביבתכם הטבעית. שוחחו עם הילדים: מה הם עושים? היכן הם חיים? מה הם אוכלים?

ג. בעלי-חיים בטבע מאפשרים לנו ללמוד דברים נוספים כמו עונות השנה, חלקי היממה ואפילו חשבון. הנה דוגמא קטנה:

הסתכלו על חוטי החשמל: כמה ציפורים עומדות על החוט? סיפרו בקול רם וחכו לרגע בו ציפור אחת תעוף או ציפור אחרת תצטרף לחבורה. כמה ציפורים יש עכשיו על החוט? (המלצה: תתחילו לחפש חוטים עם 2-3 ציפורים בלבד(

צב-צב כולל פינות שונות לפיתוח החשיבה המדעית. משחקי מיון, חיפוש השונה ויוצא הדופן, השוואה בין תמונות, חיפוש המוזר הם רק דוגמא. תוכלו להחיות את הפינות ולהפוך אותן למוחשיות בביתכם.

א. ניקבו בשמות הפריטים הן בציור בעיתון והן בהמחשה בבית.

ב. שאלו: מי מהרהיטים יוצא דופן? מי מהמאכלים לא שייך לקבוצה?

ג. חיקרו: למה כל פריט לא שייך?

ד. תנו שם כולל לכל קבוצה: בגדים, צעצועים, כלי-אוכל וכדומה.

המוטוריקה העדינה מאפשרת לנו לבצע פעולות כמו כתיבה, ציור וגם השחלת חוט בקוף המחט, עבודות יד וכדומה.

ילדים בגיל הרך מתחילים לקשקש על הדף. לאט לאט הקשקוש הופך לצורה מוגדרת וברורה.

בצב-צב יש מבחר משימות לשיפור המוטוריקה העדינה. מדורים כמו מנקודה-לנקודה, דפי צביעה, העברת קווים, הקפה בעיגול ועוד.

אנו שמים דגש חזק יצירתיות. חשיבה יצירתית מאפשרת לנו להיות אמנים מצד אחד – וממציאים והוגי דעת מצד שני. פיתוח היצירתיות, בגיל הרך, חשובה לעידוד החשיבה העצמאית של הילד. אנו מאלצים את הילד לחשוב, אנו שואלים אותו שאלות ומבקשים תשובות. אנו מפעילים את גלגלי המוח ובכך משפרים אינספור מיומנויות.

גם אתם יכולים לעשות זאת בצורה חייכנית. שאלו את הילד מה הוא חושב. הציעו לו לבחור את הבגדים שילבש היום, תנו לו לבחור משהו מהתפריט במסעדה. עודדו אותו להתנסות בדברים חדשים.

ולקינוח: אל תשכחו לתת לילד חיזוקים חיובים. עודדו אותו, מחאו כפיים, השמיעו קריאות "כל הכבוד" והעניקו חיבוקים ונשיקות. הילד לא זקוק להרבה יותר מזה כדי להיות מאושר.

הפינה "גם מוזר וגם מצחיק" נועדה ללמד את הילד לצחוק. ילדים אוהבים בדיחות. הם צוחקים מדברים מוזרים, שאותנו המבוגרים לעיתים גם דוחים. ילדים נוהגים לצטט בדיחות מבוגרים מבלי להבין את משמעותן. אנו משתדלים לבחור בדיחות ילדים שיש בהן מוסר השכל כלשהו וגם הבנה לוגית של מהות ההומור! נשמע רציני – ממש לא. ובכל זאת, הנה כמה טיפים "שיקלקלו" לכם את הבדיחות…

א. הקריאו לילדיכם את הבדיחה.

ב. בקשו מהילדים לחזור ולספר את הבדיחה.

ג. שוחחו עם הילדים: מה הבעיה המתעוררת בבדיחה? מה מוזר בה? האם יש בה משהו הפוך מהמציאות? האם הבדיחה מצחיקה את הילד?

ד. את הבדיחה מלווה ציור ובו דברים לא הגיוניים. גלגל מרובע למכונית, ילד הנועל גם מגף וגם סנדל ועוד. הראו לילדיכם את אחד הדברים ובקשו מהם למצוא דברים מוזרים נוספים. האם הדברים האלו מצחיקים?

צב-צב שומר את הילד במסגרת שמחה וחיובית. אנו משתדלים לחנך את הילדים לאופטימיות, לאהבת האדם והסביבה, לכבוד הדדי ולשמחת חיים. אנו מקווים שאנו מצליחים במשימה.

אתם ההורים מוזמנים לשלוח אלינו שאלות, הצעות הארות והערות. בסופו של דבר – אתם קבוצת המיקוד הגדולה ביותר שלנו. אמנם כל עיתון נבדק לפני שהוא יוצא לאור. עם זאת, אלפי הורים וילדים הם סקר דעת הקהל ושביעות הרצון האמיתי.

שיטת "אלף אחד אדום" פותחה על-ידי רמי שיר, העורך הראשי של הוצאת אצבעוני. שיטה זו מלמדת את הילד שלושה מושגי יסוד בכל גיליון: אות וצליל (לפי הגישה הפונטית), מספר וספרה (צעדים ראשונים בחשבון) צבע וצורה (לחידוד התפיסה הויזואלית). השיטה מלווה את העיתון הן כמדורים והן כערך מתלווה לכל יתר העמודים. השיטה היא מעין זרם תחתי, הפועל בין עמודי העיתון.

לכל עיתון יש נושא רוחב. הנושאים נבחרים מתוך תוכניות הלימודים של הגן ומהאקטואליה של חיי הילדים.

העיתון לא מסוגל להקיף את כל היבטיו של הנושא הנבחר. מומלץ להרחיב את הפעילות ולנצל את העיתון כקרש קפיצה לשיחות על הנושא, חיפוש מידע ותמונות באנציקלופדיות ובאינטרנט.

עיתוני צב-צב עושים שילוב בין חוברות עבודה לבין עיתון ילדים. אנו משחקים עם הילדים מצד אחד, מתידדים איתם מצד שני ומלמדים אותם בין השורות. כל ילד יכול למצוא בעיתונים את הדברים שהוא הכי אוהב לעשות.

טעות לחשוב שאקטואליה של ילדים הן תוכניות הטלוויזיה רבת-הערוצים. אקטואליה של ילדים הם החדשות שקורות בבית, במשפחה, עם החברים ובגן. כאשר הגן מתכונן למסבת חג החנוכה – בשביל הילד זה ארוע חדשותי חשוב לא פחות מאשר מפגש הפסגה של ראש הממשלה שלנו עם נשיא אמריקה. הארוע תופס חלק נכבד במחשבות וברגשות של הילד. הרי בגן, מוקדשות אינספור שעות של חזרות ואימונים לקראת ההופעה המרגשת מול ההורים.

בבית קורים דברים רבים המסעירים את נשמתו הרכה של הילד: אמא בהריון, עוברים דירה, מקום עבודה חדש של אחד ההורים, אורח חשוב מגיע לביקור, חגיגת יום-הולדת לילד עצמו או למי מבני המשפחה הקרובים, טיול וחופשה משפחתית ועוד. כל אלו מקבלים ביטוי בעיתוני אצבעוני בכלל ובצב-צב בפרט. לעיתים אנו מקדישים את כל העיתון לאחד הנושאים – ולעיתים רק פינה קטנה.

הקריאו את הסיפור בקצב איטי. הורים רבים נוהגים לדבר אל ילדיהם מהר. זוהי טעות דידקטית. כך האוזן של הילד לא קולטת את מכלול הצלילים של כל מילה ולעיתים לא לומדת להבחין בין מילים.

בסוף הסיפור בקשו מילדיכם לחזור על הסיפור במילים שלהם. ניתן לסייע לילד עם שאלות מכוונות כמו: "ומה קרה אחר-כך?" או "מי עשה כך וכך?"

א. מהן הבעיות המתעוררות בסיפור? כיצד הן נפתרו?

ב. האם קרה לנו, או למישהו שאנו מכירים, דבר דומה?

ג. האם הסיפור מצחיק ואולי מפחיד?

שאלות אלו נועדו להקנות לילדים כלים ראשונים להתמודדות עם טקסט ולניתוחו. הבנת הנשמע היא השלב הראשון בדרך להבנת הנקרא.

לקינוח: בקשו מילדיכם להכין ציור לקישוט הסיפור. את הציור ניתן לשלוח אלינו לפינת הילדים.

בכל צב-צב מוקדש עמוד אחד להכרת אחת מאותיות הא"ב. לאורך כל העיתון אות זו מודגשת בכותרות בצורה של אות חלולה לצביעה.

בשלב הראשון אנו לא מבקשים מהילדים למצוא מה מתחיל באות א'. אנו מתחילים עם הצלילים של האותיות. מה מתחיל בצליל אי? כל שאלה כוללת דוגמא. בצליל אי מתחילה המילה "אילן". מה עוד מתחיל בצליל אי? איגלו, איש, אישה, איכר. (שימו-לב, אנו משתדלים לא לבלבל את הילד ולא לחשוף אותו למילים כמו עיתון, עיפרון וכדומה. בעיה זו קיימת לשמחתנו במעט אותיות).

  1. בשלב השני אנו עורכים הכרה עם האות. הצליל אי מתחיל באות אלף.
  2. הראו לילד כיצד לצייר את האות ובקשו ממנו לציירה על דף נקי.
  3. חפשו את האות על מקלדת המחשב, בשלטים ברחוב, בכותרות עיתונים, שמות ספרים ובכל מקום אפשרי.
  4. חיזוק נוסף, שמלהיב את הילדים: אותיות הנמצאות בשם שלהם או בשם המשפחה. אפשר לנצל גם שמות של חברים וקרובי משפחה.

בארץ קיימות לפחות שלוש "משפחות" של גישות להוראת הקריאה. עיתוני אצבעוני פועלים לפי הגישה הפונטית. גישה זו מתייחסת להקניית הקריאה מתוך תפיסה של צלילים. העיברית היא שפה פונטית מטבעה. הגישות האחרות יובאו לארץ משפות בהן אין קשר בין הכתיבה לבין הגיית המילים. שפות כמו אנגלית וצרפתית בהן צירופי אותיות יוצרים צליל כמו GH באנגלית בה האות G כלל לא נשמעות, צרוף כמו PH הנשמע כמו F וכמובן צירופים כמו OO הנשמעים כמו U או AU הנשמעים כמו O ועוד.

בכל צב-צב מוקדש עמוד אחד לנושא החשבון. באופן מאוד שיטתי אנו מקפידים לעבור ממספר למספר, מאחד עד עשר. עיתונים נוספים מוקדשים לחצי ולאפס – שני מושגים בעייתיים למדי כאשר מנסים ללמד את תפיסת החשבון והערך הכמותי של דבר.

א. סיפרו עם ילדיכם בקול רם. תוך כדי ספירה השתמשו בידיים ובאצבעות.

ב. סיפרו עם ילדיכם מטבעות, כפתורים, ירקות ופירות… הכל ניתן לספירה. הפכו את הספרה למוחשית, לבעלת ערך כמותי שניתן לראות אותו בעיניים.

ג. נסו לבצע תרגילי חשבון בסיסיים ביותר. למשל ספרו עד חמש, הראו אצבע נוספת ושאלו, "מי בא עכשיו? – שש. כי חמש ועוד אחת הן שש…"

צרו קשר
close slider