להוציא את הראש מהמסך

"תולעי ספרים" לא מבינים איך אפשר בלי ספרים. הדבר הכי כיפי והכי טבעי זה להתחבר אל ספר טוב ולא להרפות עד המילה האחרונה. וגם אז, אחרי שמסיימים לקרוא, הסיפור ממשיך להדהד בראש. לכן, להורים קשה להבין הכיצד ילדיהם אינם מתמכרים לספרים כפי שהם מתמכרים לטלוויזיה ולמחשב. הורים רבים גם תולים את האשם בטכנולוגיה עצמה ואפילו בשינוי אבולוציוני שחל בילדיהם.

ובכן – לא הכל שטויות, אבל האשמים הגדולים ביותר הם אנחנו, ההורים, שמרימים ידיים ומוותרים כאילו מדובר בקרב אבוד מראש.

טכנולוגיה – סטופ!

קל לרבוץ שעות מול הטלוויזיה ולראות סדרות מטופשות, אלימות, ריקניות ואפילו מעוותות, בהן המציאות היא עולם מדומה והזוי. אחד ממציאי הטלוויזיה אמר לבנו, שזהו מכשיר מטופש ושאל לו לבזבז עליו זמן רב מדי!

 כנראה שזהו הטיפ הראשון: כבר בגיל צעיר לחנך את הילדים לצפות בטלוויזיה בערבון מוגבל. מותר לראות שתי תוכניות ביום ולא יותר מאשר שעה וחצי שעתיים. שלא תבינו לא נכון: לדעתנו גם זה הרבה, אבל צריך להיות ריאלי.

 הטיפ השני: לסנן מה רואים. זכותכם כהורים לקבוע שתכנים מסוימים אינם ראויים או אסורים לצפיית ילדיכם. בסרטים מצוירים יש רמה גבוהה של אלימות. ישנם סרטים בהם הבהובי המסך עלולים לגרום להתקפי אפילפסיה. בטלה-נובלות יש הצגה מעוותת של חיי זוגיות, עולם העסקים, התא המשפחתי ומהותה של אהבת אמת בין בני-אדם בכלל ובין בני-זוג בפרט. האם זהו החינוך שרתם רוצים לתת לילדיכם? האם כך אתם רוצים לראות את חייהם כאנשים בוגרים? זכותכם המלאה לענות בחיוב. אבל כדאי שתדעו שילדיכם לא תמיד יודעים לערוך את ההפרדה בין העולם הדמיוני של הטלוויזיה לבין המציאות בה אנו חיים.

 בדיוק כפי שאתם נותנים לילדיכם לאכול חטיפים רק במידה – כך תדאגו לתת לילדיכם את הטכנולוגיה במינון ובמידה הנכונה.

 כל ההרצאה, ההטפה הזו, נכונה גם לידידו הטוב של האדם המודרני – המחשב. מבוגרים רבים סבורים שילדיהם נולדו גאוני מחשב. אימת המחשבים של רבים מאיתנו מסנוורת את העובדה האמיתית: רוב הילדים אינם מחונני מחשבים. הם מגלים מיומנויות בסיסיות בלבד בטכנולוגיה. שליטה בעכבר, בג'ויסטיק והכרה של כמה אתרי אינטרנט מהם ניתן להוריד קבצים ותוכנות – לא הופך את הילד לגאון! סליחה על הפגיעה באגו ההורי. ילדים מחליפים מיומנויות עבר כמו משחק בגולות, במיומנויות הווה של שליטה במקלדת.

 הישיבה או הרביצה מול המסך הקטן – אינה עניין לימודי. רוב הזמן ילדיכם אינם עושים עבודות מחקר דרך המחשב. וחשוב לא פחות: להעתיק קטעים מתוך "ויקיפדיה" ולהפוך אותם לעבודת-חקר – אינה לימוד של דבר. זוהי העתקה סתמית שרצוי לא לעודד אותה. רוב שעות הרביצה מול המחשב – הילדים מצ'וטטים (מפטפטים) עם חברים וזרים כאחד, משחקים, מורידים קבצים (לעיתים באופן לא חוקי המפר את כל חוקי זכויות היוצרים) והעיקר – לומדים לרמות, להונות ולשקר!

ולכן, גם השהיה מול המחשב צריכה להיות מוגבלת. מותר לשבת מול המחשב כדי להכין עבודות ושעורי בית. מותר גם לשחק, לגלוש, לצ'וטט – לא יותר משעה ביום!

 וכאשר הילד מוגבל בזמן הטכנולוגי, נתפנה לו הזמן לעיסוקים נוספים. אחד מהם יכול להיות הקריאה!

לא להכריח

אל תכריחו את ילדיכם לשבת ולקרוא. הספר צריך להיות חבר ולא אויב. כיף ולא עונש. עשו זאת בתבונה. לשם כך ריכזנו למענכם כמה טיפים קטנים.

  1. ממשיכים לקרוא ביחד

כאשר הילדים היו קטנים, נהגתם להקריא להם סיפורים. כאשר הם גדלו, הייתם בטוחים שהם יכולים לקרוא כבר לבד. נכון – הם יכולים לקרוא לבד. יותר כיף לקרוא ביחד. המשיכו לקרוא יחד עם הילדים אפילו ספרים עבי-כרס כמו "הארי פוטר".

  • תוך כדי קריאה ניתן לשחק במשחקי קריאה: הילד קורא דמות אחת ואתם מקריאים את הדמות השנייה. אפשר שכל אחד מקריא פרק אחר לסירוגין, או פסקה אחרת וכן הלאה.
  • בזמן הקריאה מותר להפסיק ולשוחח על הספר. עודדו את הילד לחשוב על הבעיה המתעוררת בסיפור, על קשייו של הגיבור, הדילמות השונות ועוד. אפשר לשלב בדיחות, לתת לילדים משימה כמו להכין ציור, מכתב לסופר/ת ועוד. צורה זו הספר הופך למוחשי ולממשי.
  • באתר תמצאו טיפים להכנת יומן קריאה. תוכלו להשתמש גם בו כדי לגרות את הילד לקרוא, לחשוב ולהתמודד עם הטקסט.
  1. כל אחד והספר שלו

קריאה זה עניין תרבותי. חשוב שהילדים יראו שהספרים בבית הם לא אנציקלופדיה לקישוט המדף. ספר הוא דבר חי ונושם. וא מסתובב בבית. תאום הוא בסלון, אחר-כך ליד המיטה. . . ספר מלווה אותנו כמו חבר טוב. חשוב שבבית יהיו הרבה ספרים, בסגנונות שונים.

במספר מאמרים כתבנו – הדוגמא האישית הכי חשובה. הילדים יראו אותנו קוראים וירצו לקרוא גם.

  1. בחזרה לטכנולוגיה

מצחיק – הקטע הכי ארוך בכתבה זו היה נגד הטלוויזיה ונגד המחשב. ועכשיו, בלי להסס, אנחנו רותמים את הטכנולוגיה לטובת עידוד הקריאה.

  • חפשו אתרי אינטרנט לילדים, המעודדים קריאה. אלו אתרים עם סיפורים קצרים, אתרים של ספרים, משחקים מבוססי ספרים ועוד.
  • חפשו סרטים המבוססים על ספרים. צפו בסרט, קראו יחד את הספר. נסכו לערוך השוואות בין הספר לסרט. מה יותר שווה בעיני הילדים, הספר או הסרט?
צרו קשר
close slider